maandag 21 maart 2016

Terug draaien

Na deze legislatuur is het aan te raden om (binnen 2 jaar) bij de eerstvolgende kans 180 graden terug te draaien.

Dat is wat mijn interne TomTom me influistert als ik sommige mobiliteitsgerelateerde zaken lees in de krant.

Hoe meer AUTO-centrisch kan een bestuur worden vraag ik me soms af? Maar dan lees je het volgende:

Stad wil minder voortuinen als parkeerplaats


Het is zelfs geen origineel idee aangezien het Brusselse Schaarbeek al 4 jaar eerder Lier voorafging met juist dezelfde argumentatie.

Want om alle illusie weg te nemen dat men hier iets wil aan doen omwille van veiligheid of enige vorm van mobiliteitsbeleid wordt finaal ontnomen met de volgende bewoordingen:

Schaarbeek"Nog een argument is de sluipende privatisering van de openbare weg," zegt Van Overbeke. Wanneer een voertuig op het voortuintje parkeert, neemt het een parkeerplaats weg langs het voetpad."

Lier: “Deze praktijk zorgt namelijk voor een aanzienlijk verlies van parkeergelegenheid op de openbare weg."

Het heeft dus absoluut niks te maken met het veiliger maken van voet- en/of fietspaden die er uiteraard vlak naast liggen waardoor je onderstaande situaties tegenkomt:

  


Kwestie van tijd voordat hier een voetganger achteruit komt op het moment dat er een fietser passeert maar het ging NIET om veiligheid dus is dit ook geen probleem.

Ook wordt het probleem van onbeschikbare parkeerplaatsen vanwege een garage of oprit vaak creatief opgelost:

den otto

Nog maar eens wordt de enige en altijd maar terugkerende visie duidelijk. Koning auto zal en moet zijn plaatsje krijgen in 't stad want anders gaat de economie en dus ook de levensstandaard zoals we die kennen onherroepelijk verloren en gaan we geheid de afgrond van het faillissement tegemoet. Er zijn voorbeelden dat dit kletspraatje niet helemaal klopt maar wat de boer niet kent, de boer niet vreet.

Moesten die "vrijgekomen" parkeerplaatsen nu gereserveerd worden voor alternatieve transportmiddelen zou ik het nog kunnen geloven maar dat zal voorlopig een utopie blijven. Misschien dat we er kades van kunnen maken voor als het water ons letterlijk aan de lippen staat in de koekenstad? Kwestie van een stedelijk ontwerp  met lange termijn visie :-)

COP21

Was dat nu niet net de uitkomst van COP21 dat we zo niet verder kunnen? En dat het hoog tijd is om na te denken over alternatieve mobiliteit? Door op alle mogelijke manieren parkeerplaatsen veilig te stellen voor automobilisten van buiten je stad en zolang mogelijk de status quo te behouden ben je daar volgens mij allerminst mee bezig.

Is consuMEREN echt de enige manier of kan het ook met net iets minder? Denk er eens over na hoe je leven er zou uitzien moest je geen wagen meer bezitten maar er één delen als je hem echt nodig hebt. Haast vanzelf kom je dan tot de volgende beslissingen die idd een impact hebben op je leven:
  • Dichter werken bij je woonst ipv in de file te staan met de fiets, het OV of zelfs te voet gaan werken
  • geen uren onderweg naar megalomane winkelcentra om dan met een volgestouwde koffer vol overbodige zaken huiswaarts te keren maar terug gewoon boodschappen doen bij gezellige winkels om de hoek met een persoonlijke service.
  • op je vrije dagen ook genieten van de reis en niet alleen van datgener waar je naartoe gaat
  • je zuurverdiende centjes kunnen spenderen aan wat je wil ipv de heilige koe te moeten spijzen

Snel, sneller, snelst...

En vooral onthaasten is voor mezelf een belangrijke zoniet de reden om geen wagen meer te hebben.

Totdat je het echt probeert besef je niet hoeveel tijd er kwijt is met je te verplaatsen met de wagen. 
Alhoewel dit tegenstrijdig klinkt als je bedenkt hoeveel uren je vaak onderweg bent met het OV, zij het tram, bus of trein, terwijl je er met de wagen (althans toch in theorie) zo bent.

Echter heb je je handen vrij om eender wat te doen als je ze niet met witte knokkels van de stress om het stuur gekneld moet houden in de zoveelste file of zoektocht naar een parkeerplaats. Je kan spelletjes doen met de hele familie, de krant lezen of aan je blog werken, enz..


Om helemaal eerlijk te zijn ben ik vaak ook tevreden met uitstappen in de eigen streek ipv uren onderweg te zijn naar het laatste moet-je-echt-gedaan-hebben-in-je-leven en dat scheelt vaak een hele slok op de borrel.

Misschien is het net dat waar beleidsvoerders schrik van hebben? ConsuMINDERen...

Kosten vs Baten

Wegen de kosten van modern transport nog wel op tegen de baten voor onze levensstijl en de toekomst van de mensheid in het algemeen?

Aangezien steden de bakermat van de beschaving zijn en dat binnen een paar decennia het meeste van de wereldbevolking in een stad zal wonen wordt het dan eens geen tijd om voor een leefbare stad te gaan ipv één die volstaat met blik dat stinkt naar oude venten en hun achterhaald beleid?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten