dinsdag 15 maart 2016

Gelukkige 1e Verjaardag

Fietsperikelen is een jaar geleden opgestart en dus is het de moment om eens terug te blikken wat er op een jaar allemaal is gebeurd:

Er was eens een fietsparking:




In de hoop dat bovenstaande reden genoeg was om hier wat meer toezicht te houden meldde ik dit verschillende keren aan OZ zelf. Het leek me duidelijk dat het dagelijks wildparkeren op het voetpad grotendeels gebeurde door klanten en niet zozeer door toevallige passanten of buurtbewoners.


Spijtig genoeg was de enige reactie van het OZ om mijn berichten te blokkeren wat uiteraard helemaal niks veranderde aan de situatie. 

Vervolgens bracht ik geregeld de antwerpse politie alsook het district Wilrijk op de hoogte van deze dagelijkse overtredingen op het openbaar domein.

Momenteel zijn we 1 jaar later en wordt er nog dus nog altijd gebruik gemaakt van het voetpad op de meest creatieve manieren om toch maar zo dicht mogelijk met de wagen bij de ingang van het OZ te parkeren. 

Er zijn ook nog videobeelden als de foto's alleen het probleem niet dik genoeg in de verf zetten:



Ook het OZ maakt dankbaar oneigenlijk gebruik van het voetpad:



Tot daar het verhaal van de privé parking van het OZ in Wilrijk waar dus na meer dan 200 meldingen nog altijd geen enkele structurele actie is genomen om het wildparkeren op het voet én fietspad te voorkomen. 

Het volgende verhaal gaat nog verder terug in het verleden, zelfs tot 15 jaar voor de start van Fietsperikelen want ook toen was ik al bezig met het melden van problemen maar dan vooral die van de infrastructuur. 

De meldingen gebeurden toen vooral achter de schermen via meldpuntformulieren , email, telefonisch, enfin alle mogelijke kanalen die ik bijeengesprokkeld heb over de jaren heen.
Soms werd daar gevolg aan gegeven, soms ook pas na herhaling via meerdere communicatie kanalen (lees: bellen en langsgaan bij de dienst totdat je iemand te pakken krijgt die er eens naar wil kijken).

Desondanks is het hiernavolgend verhaal van de Noorderlaan een prima voorbeeld van wanneer die achter de schermen aanpak totaal niet werkt. En dus gaan we de publieke toer op.

Er was eens een kikvorsfietser:



Het verhaal gaat echter niet alleen over de douches en het fietsbad maar evengoed over de vele uitritten of parkings, lossen en laden op voet- en fietspad, het afslaand verkeer op de kruispunten en de abominabele toestand van het enige beschikbare fietspad voor trappers (én stappers) tussen Antwerpen Noord en 't stad.

Dat komt dan momenteel allemaal bij elkaar door de werken aan de Noorderlaan waardoor de plannen om van dit jarenlang verwaarloosd stukje weg een dubbelrichting fietspad te maken op het volgende uitdraait:



Geef nu toe dat de hashtag #noorderlijden toepasselijker is dan noorderlijn? Want dit is geen uitzonderlijke toevalligheid van omstandigheden maar gewoon dagelijkse realiteit als je van Antwerpen Noord komt met de fiets:



Fietsen in en door 't stad


Als je dan de wens leest van 't stad leest om 20.000 automobilisten te "verleiden" om zich niet of minder met de wagen te verplaatsen kan ik alleen maar ROTFLOL moest deze uitspraak niet zo wereldvreemd zijn.


Je moet praktisch masochist zijn om met de fiets te gaan werken en dat is niet alleen te danken aan de belabberde toestand van de infrastructuur voor mensen die voor de tweewieler kiezen.
Want ook onderweg kom je zaken tegen waardoor de moed soms in je (hopelijk waterdichte) laarzen zinkt.

Fietspaden die gedurig in gebruik zijn als bouwwerf:


Of als parkeerplaats:


Of een combinatie van beiden:


Ik stond erbij en keek ernaar

Straten die eindigen op een illegale wildparking waar je eigenlijk wel zou door mogen als fietser maar waar je dat op eigen risico doet:


En wat te denken van een straat die ongeschikt is om zoveel verkeer te verwerken maar waar bovenop de situatie nog onveiliger wordt gemaakt door de vele wildparkeerders en kamions die lossen en/of laden:



Zowat dezelfde situatie als in de Kroonstraat in Borgerhout, een zijstraat van de befaamde Turnhoutsebaan, waar al doden zijn gevallen maar waar 't stad het "compromis" verkiest boven effectieve maatregelen te nemen. Het "compromis" bestaat dan in het lossen en laden gewoon verder toe te laten maar de fietsers én voetgangers aan te manen om de straat te mijden in de toekomst.

Nefast Verkeer Antwerpen

Er zijn een hoop fietspaden bijgekomen in de loop van de jaren maar die worden prompt ingenomen en misbruikt door en voor allerlei zaken die absoluut niet met fietsen te maken hebben:







Heel soms heeft het wel iets te maken met fietsen maar dat maakt de zaak er niet echt beter op:


Doorstroming, handel, economie, gebruiksgemak allemaal vele malen belangrijker dan veiligheid en leefbaarheid in en voor 't stad.

Duidelijker kan je het niet maken, dat Nefast Verkeer in Antwerpen beleid.

Zijn er dan zaken die ik heb aangekaart en die al wel zijn verholpen?

Het is effectief al een hele tijd geleden dat ik deze cowboys nog ben tegen gekomen op een fietspad:


Ofwel zijn de uren veranderd waarop dit bedrijf zijn streken uithaalt ofwel houden ook zij zich voortaan aan de wetten zoals die gelden voor alle verkeersdeelnemers. Want een verschil tussen een kamion die met baar geld rondrijdt of goederen zie ik zelf zo niet direct vanuit het standpunt van verkeersveiligheid?

Wat brengt de toekomst?


Na 1 jaar dagelijkse rapportage aan allerlei instanties zie ik bitter weinig verbetering in 't stad en volgens mij is dat vooral te wijten aan het lokale bestuur en het totale gebrek aan handhaving of de wil om dit aan te pakken.

Hoe verklaar je anders meer dan 1800 tweets waarop niet meer dan 24 (nietszeggende) antwoorden kwamen van Stad antwerpen, 54 van Politie Antwerpen en 17 van Wegen en Verkeer?

Dat betekent dat er op 1700 meldingen geen antwoord kwam ondanks begeleidend beeldmateriaal van de problematische situatie ter plaatse.

Akkoord dat de meeste een zoveelste melding zijn van eenzelfde probleem wat niet leuk is en misschien niet goed overkomt in statistieken maar dat is voor de bevoegde instanties dan simpel op te lossen door daadwerkelijk structurele actie te ondernemen.

Zolang dat niet gebeurt zullen de meldingen dus blijven komen.

uw behulpzame bicyclerende burger,

PS: rond de pot draaien (eufemisme) gaat ook niet veel zoden aan de dijk zetten, just FYI

Geen opmerkingen:

Een reactie posten