dinsdag 12 januari 2016

Terugblik 2015 (deel 1)

OZ


Het begon allemaal in de nawinter van 2015 toen ik nog maar eens een maar al te bekende obstructie tegenkwam op een fietspad:

Omdat de eigenaar nergens te bekennen was heb je natuurlijk geen verhaal en gewoonlijk rij je hier als fietser dan gewoon voorbij, al hoofdschuddend en schouderophalend

Maar het was mooi weer en ik had nog wel een minuutje te sparen dus nam ik er wat foto's van om door te geven aan OZ opdat zij hun klanten konden laten weten dat dit niet netjes is.

Hoe weet ik dat het om klanten van OZ gaat? Het is een berekende gok aangezien hier regelmatig auto's op het voet- en fietspad staan maar dan toevallig hoofdzakelijk tijdens de openingsuren van OZ.

Na een paar meldingen met District Wilrijk en Politie Antwerpen in kopie besloot OZ om de dialoog eenzijdig in de kiem te smoren. Zij waren dus duidelijk niet echt geïnteresseerd noch voelden zij enige verantwoordelijkheid voor de dagelijkse foutparkeerders op wat ik ondertussen de OZ privé-parking noem.


Ondertussen zijn we sinds de 1e melding bijna een jaar verder en is er dus nog altijd niks veranderd, noch aan de situatie, noch aan de infrastructuur.

't Stad


Maar er zijn nog wel uitdagingen als fietser in een stedelijke omgeving.
Zo is er nog zo een locatie waar het maar niet wil lukken om de parkeerregels te doen naleven.


Ondanks een ondertussen uitgebreide verzameling van filmpjes en foto's stel ik vast dat 't stad gewoon machteloos is tegenover hardnekkige #wildparkeerders .

Of zou het gewoon geen prioriteit zijn? Want als je moet vaststellen dat één of meerdere foutparkeerders meerdere opeenvolgende dagen op dezelfde plek staan kan je alleen maar besluiten dat er weinig of geen betrokkenheid is van 't schoon verdiep.

Want ondanks meer dan 1600 meldingen van foutparkeerders, roodrijders, problemen met de afstelling van verkeerslichten en problemen met infrastructuur is er eigenlijk nog niet echt veel veranderd. Eigenlijk is het nog erger geworden en dat heeft dan ook zijn gevolgen.



De hoop dat het onafgebroken posten een reactie, en nog veel liever een actie, zou losweken is ondertussen wat vervlogen. Om dan niet helemaal de goede zaak los te laten heb ik me voorgenomen om geregeld mijn hart te luchten in deze blog.

Volgende keer ga ik nog wat zaken opsommen die na maanden nog altijd niet structureel worden aangepakt maar vanaf dan zal ik proberen om wat inzichtelijkere dingen te schrijven.

Ondertussen zou het leuk zijn dat jullie, de lezers, dit artikel zouden delen om op die manier meer druk op het stadsbestuur te leggen om af te stappen van een autocentrisch beleid. Een beleid zonder toekomst maar ondertussen wel met zware gevolgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten